Lumea rurală și noua Politică Agricolă Comună

Lumea rurală și noua Politică Agricolă Comună; ruralul este mai mult decât agricultura; Despre ce este vorba in Acordul Verde european? stiri agricole

Viziunea este un exercițiu de evaluare, o auto-împuternicire imaginativă și o expresie a ambiției individuale și colective. Continuati cu – la ce visăm și de ce ne temem? Apoi începeți să vă creați spațiul – unde ne-am dori să fim în 10 sau 20 de ani? Și intrați mai adânc în nevoile, potențialele, aspirațiile, neajunsurile, lacunele și obstacolele noastre.

În cele din urmă, este logic să vezi ce sprijin ai pentru a face viziunea reală. Deci, vă întrebați: „Care ar fi condițiile favorabile în învățare, cooperare, guvernanță, politici și sprijin?”

Atunci, viziunea dezvoltării rurale se întâmplă tot timpul. În prezent, există două procese principale de viziune rurală în Europa.

Una condusă de societatea civilă rurală și de părțile interesate din mediul rural, oamenii din mediul rural și o gamă largă de alianțe active în Europa rurală. Celălalt proces este condus de Comisia Europeană. Ambii trebuie să se raporteze între ei.

Care este viziunea noastră rurală pe termen lung pentru următorii zece sau douăzeci de ani?

Oameni din regiuni și organizații din întreaga Europă care lucrează împreună pentru a permite oamenilor din mediul rural să inițieze și să efectueze tranziția socio-ecologică. O viziune pentru 2040 este importantă, dar o schimbare de politică durabilă și coerentă pentru o tranziție socio-ecologică justă trebuie să înceapă acum în 2020.

Vedem o puternică nevoie de îmbunătățire a sistemelor de guvernanță a UE și a conducerii politicii, recunoscând și consolidând rolul societății civile, dar și al planurilor strategice ale PAC care sunt pregătite acum de statele membre naționale. Avem nevoie de mai mult decât o viziune care să ignore perioada de programare care urmează. Avem nevoie acum de coordonare strategică și investiții  la scară mai mică, care creează condițiile pentru investiții mai mari în toate domeniile socio-economice relevante pentru zonele rurale. Vedem necesitatea unui grup de lucru rural și a unei politici de verificare rurală.

Cu cât nivelurile locale, regionale, naționale și UE se angajează reciproc în construirea unei viziuni și strategii pe termen lung pentru Europa rurală – cu atât mai bine. Acesta este rolul grupurilor LEADER și al GAL-urilor. Există entități și inițiative care pot ajuta în acest sens, de la ENRD la NRN-uri, la consiliile locale și organizații precum Ecolise, Forum Synergies și ARC2020 – toți aducem împreună idei de dialog și acțiune.

De ce începe Comisia UE „Procesul de viziune rurală pe termen lung” doar acum?

Se pare că acest lucru se datorează faptului că politica rurală este acum văzută ca fiind mai mult decât un al doilea pilon al PAC.

Acum suntem în etapa de consultare publică, care se desfășoară până la 30 noiembrie. Totul merge bine, Comisia intenționează să adopte un act la mijlocul anului 2021, care va fi numit „Comunicare privind Europa rurală” – prima de acest fel la nivel instituțional.

Procesul de viziune rurală pe termen lung 2040 al Comisiei este dezvoltat în cadrul Direcției Generale „Democrație și demografie”, integrând alte elemente, cum ar fi Acordul european EGD, cu strategia “F2F” și biodiversitate. Trimiterile interne sunt până la 7 noiembrie. O conferință care va reuni ideile din procesul de consultare publică și din procesul intern al Comisiei va avea loc în primăvara anului 2021, înainte de publicarea „Comunicare privind Europa rurală”

Contextul tematic acoperă provocări bine cunoscute precum depopularea rurală și schimbările demografice, dar și accesul la infrastructura socială și digitală și la inovația economică și socială rurală, dar luând în considerare și o serie de bunuri socio-ecologice, atenuarea climei, recuperarea biodiversității, necesitatea unei economii circulare și a unui răspuns adecvat la pandemia covid-19.

Cu Covid 19 există o nouă dimensiune puternică: – o viață și o muncă mai digitalizate și descentralizate pot atrage tineri in spațiului rural.

Ar putea o viziune rurală să conducă la o mai bună coordonare a resurselor pentru dezvoltare rurală?

Instituțiile UE sunt conștiente că ne confruntăm cu multiple crize interconectate, Covid-19 fiind doar cea mai recentă. Președintele Comisiei, Usula von der Leyen, a arătat ambiție cu Acordul Verde al UE. Ea a numit-o „Momentul omului pe lună al Europei”, incluzând strategii politice, cum ar fi F2F, biodiversitatea, economia circulară, tranziția și încă opt inițiative formale.

Procesul de viziune rurală al Comisiei implică 3 direcții generale (DG): democrație și demografie. Agricultură și coeziune. Strategia Farm to Fork implică 5 direcții generale diferite: DG AGRI, DG ENV, DG MARE, DG SANTE și DG TRADE. Acesta este un mod inovator de a colabora în cadrul Comisiei.

Este corect să spunem, de asemenea, că, cu propunerea de acord verde, Comisia a fost astfel mult mai ambițioasă decât Consiliul de Miniștri și chiar Parlamentul European, în ceea ce privește finanțarea și statutul obiectivelor ambițioase. Acest lucru s-a intensificat și în ultimele săptămâni, Consiliul și Parlamentul stabilindu-și pozițiile. Cu toate acestea, flexibilitățile solicitate de statele membre pentru planurile lor strategice naționale pot oferi, de asemenea, oportunități pentru actorii rurali, cum ar fi GAL-urile, companiile LEADER, EIP-urile și alții, să se angajeze la nivel național.

Despre ce este vorba in Acordul Verde european?

Oficial, acordul European oferă un plan de acțiune pentru a spori utilizarea eficientă a resurselor prin trecerea la o economie curată și circulară și pentru a restabili biodiversitatea și a reduce poluarea. Planul prezintă investițiile necesare și instrumentele de finanțare disponibile. Acesta explică modul de asigurare a unei tranziții corecte și incluzive.

UE își propune să fie neutră din punct de vedere climatic în 2050, cu o lege europeană privind clima care să transforme acest angajament politic într-o obligație legală.

Atingerea acestui obiectiv va necesita acțiuni din partea tuturor sectoarelor economiei noastre:

  • investind în tehnologii ecologice
  • sprijinirea industriei pentru a inova
  • desfășurarea unor forme de transport privat și public mai curate, mai ieftine și mai sănătoase
  • decarbonizarea sectorului energetic
  • clădiri mai eficiente din punct de vedere energetic
  • colaborarea cu partenerii internaționali pentru îmbunătățirea standardelor globale de mediu

UE va oferi, de asemenea, sprijin financiar și asistență tehnică pentru a-i ajuta pe cei care sunt cei mai afectați de trecerea la economia verde. Aceasta se numește Mecanismul de tranziție justă. Va contribui la mobilizarea a cel puțin 100 miliarde EUR în perioada 2021-2027 în cele mai afectate regiuni.

Toate acestea depind, desigur, de modul în care se desfășoară negocierile PAC în Trilog și de modul în care Comisia reacționează la pozițiile Consiliului și ale Parlamentului în cadrul negocierilor PAC. În cele din urmă, atunci când statele membre își prezintă planurile strategice ale PAC, Comisia le va putea evalua și returna.

Cum poate interacționa procesul de viziune rurală cu Acordul Verde al UE?

Zonele rurale au oportunități unice de a contribui aici. Acordul verde al UE are domenii tematice care includ strategiile F2F și biodiversitate (care include, de asemenea, silvicultură și digitalizare) și alte domenii. Într-adevăr, consultarea viziunii pe termen lung pentru zonele rurale în sine este considerată în cadrul general al acordului verde al UE, ca strategii și planuri ale UE. Aceste domenii de acțiune au bugete dedicate, precum și fonduri semnificative PAC și de recuperare pentru integrare.

PAC este cel puțin o parte destul de dezvoltată a funcționalității UE. Cu o reformă ambițioasă, ne-ar putea oferi mai multe instrumente, suporturi și oportunități pentru sectorul agroalimentar și silvicultură.

Mai mult, planurile strategice ale PAC – care sunt scrise de statele membre pe măsură ce vorbim – trebuie să integreze elemente ale Acordului Verde al UE, cum ar fi F2F și strategia pentru biodiversitate. Într-o măsură semnificativă, toate obiectivele PAC se referă la Europa rurală, de la venitul fermierilor la climă, peisaj, biodiversitate și mediu. Important, „zonele rurale vibrante” este, de asemenea, unul dintre cele nouă obiective.

După cum s-a subliniat anterior, în timpul viitoarelor trialoguri dintre Comisie, Parlament și Consiliu, Comisia își va modifica propriile propuneri în consecință, pentru a consolida coerența dintre PAC și Acordul Verde.

Rolul și dezvoltarea rurală a LEADER

Proiectele și structurile LEADER și CLLD ar trebui să fie prezente și vizibile atât în ​​procesele de viziune rurală – la societatea civilă, cât și la nivel instituțional.

În noua perioadă de programare, GAL-urile nu ar trebui pur și simplu privite ca birouri descentralizate pentru distribuirea de subvenții mici, ci ca parteneriate pentru promovarea unei reziliențe reale de jos în sus și o tranziție către o societate mai ecologică și mai echitabilă.

Deja planurile strategice ale PAC care sunt formulate în prezent vor trebui să se integreze în Acordul Verde al UE – astfel încât părțile PAC la care se referă LEADER vor avea acest strat suplimentar.

În urma Conferinței din Parlamentul European cu privire la viziunea și strategia noastră pentru Europa rurală, ARC2020 a evidențiat rolul strategic al LEADER și CLLD în promovarea schimbărilor structurale incluzive, consolidarea capacității comunității de a stimula inovațiile ca factori cheie ai unei tranziții sociale, ecologice durabile și corecte. în zonele rurale.

Dar am subliniat, de asemenea, că, pentru a ne asigura că strategiile de dezvoltare locală împuternicesc în mod eficient comunitățile locale să facă schimbările așa cum s-a menționat mai sus, Comisia Europeană și statele membre trebuie să simplifice drastic procedurile și să reducă povara birocratică. Aceștia ar trebui să asigure utilizarea unui singur fond principal și a soluțiilor de ghișeu armonizate pentru a îmbunătăți proiectele CLLD multifinanțate atât în ​​zonele rurale, cât și în cele urbane, inclusiv criterii de selecție armonizate și apeluri, opțiuni de cost simplificate, derogări pe categorii de la regulile de ajutor de stat, procese de aplicare simplificate și condițiile de eligibilitate pentru proiecte mici și ale societății civile și opțiuni de cofinanțare pentru proiecte mai mici de către fundații și alte agenții).

LEADER și CLLD pot spori imaginația și inovația prin susținerea și evidențierea în continuare a nevoilor de tranziție socio-ecologică în cadrul întreprinderilor și comunităților rurale. Aceasta include agricultura socială, silvicultură, agroturism, clustere de întreprinderi rurale, noi mijloace de trai rurale și potențial digitalizate în toate domeniile societăților rurale. Metoda LEADER poate alimenta talentele rurale și poate ajuta regiunile să se dezvolte într-o manieră rezistentă – acest lucru se redobândește în aceste vremuri ale Acordului Verde al UE.

Grupul tematic ENRD privind viziunea 2040 pentru Europa rurală

ENRD are o secțiune dedicată foarte utilă pentru a trata modul în care se integrează ruralul și acordul verde al UE. Există 35 de obiective / obiective principale în cadrul strategiilor F2F și biodiversitate, 24 în totalitate au relevanță pentru obiectivul de zone rurale vibrante din cadrul reformei PAC.

Analiza ENRD adaugă încă 14 componente ale Acordului verde al UE – opt dintre acestea au relevanță directă pentru zonele rurale vibrante, inclusiv acest proces de viziune rurală, două inițiative de economie circulară, o nouă strategie forestieră, adaptare la climat, plan de acțiune de mediu, mobilitate.

Putem sugera că poate fi și ar trebui integrat și mai mult, întrucât gândirea holistică exprimată parțial prin coerența politicilor este necesară pentru a evita externalitățile și consecințele negative neintenționate.

Și ruralul este mai mult decât agricultura și silvicultura – este un loc în care oamenii trăiesc și lucrează în aceste sectoare, dar și în alte sectoare. Și acest lucru trebuie să fie integrat în gândirea noastră despre modul în care se poate utiliza cel mai bine Acordul verde al UE.

O infrastructură de tranziție, un ecosistem de inovație trebuie să fie construită pentru schimbările pe care trebuie să le integrăm în zonele rurale.

Dar facem apel la mai multă viziune și ambiție – analiza ENRD, de exemplu, nu listează promovarea diversității soiurilor de semințe ca având o relevanță rurală – totuși ce fel de tranziție socio-ecologică va fi posibilă în zonele rurale fără semințe bine adaptate la ferme reale în zone rurale reale? Asistențele adecvate de economisire a semințelor, polenizate în mod deschis, permit, de exemplu, agricultura agroecologică mixtă: acest lucru a fost recunoscut în strategiile acordului verde al UE pentru a crește ocuparea forței de muncă, a interesa tinerii și noii intrați în agricultură și a spori vitalitatea regiunilor rurale. Diversitatea semințelor este esența noii reglementări organice, iar obiectivele strategiei fermei de creștere și biodiversitate pentru 25% agricultură ecologică până în 2030 este recunoscută ca contribuind la … zone rurale vibrante!

ARC2020

Related posts

Leave a Comment