Bate România cu pumnul în masă la Consiliul AgriFish?

Bate România cu pumnul în masă la Consiliul AgriFish? Am prezentat azi în Consiliul AGRIFISH poziția României privind Planurile Strategice ale noii PAC.

România, prin vocea ministrului agriculturii, Adrian Oros, nu este de acord cu alocarea financiară pentru fermierii români care ar urma să fie implementată pentru următorii șapte ani. Reamintim ca, pentru plăţile directe. fondul destinat României va fi de 13,63 miliarde de euro, ceea ce înseamnă o creştere de 0,6 % faţă de sumele din actualul ciclu bugetar, iar suma alocată pentru dezvoltarea rurală va fi mai mică cu aproximativ un miliard de euro; aceasta va scădea de la 7,97 miliarde de euro la 6,98 miliarde.

Ce sustine domnul ministru?

<<Am prezentat azi în Consiliul AGRIFISH poziția României privind Planurile Strategice ale noii Politici Agricole Comune.

Aceste planuri trebuie să ofere predictibilitate și sustenabilitate pentru fermieri, dar și rezonabilitate (ușor de înțeles și aplicat, fără poveri administrative suplimentare).

1.Nu suntem de acord cu stabilirea unui procent obligatoriu pentru eco-scheme.

„Legat de arhitectura verde, de eco-scheme, România reiterează că statele membre ar trebui să aibă flexibilitatea de a decide în funcţie de nevoile specifice. Am prefera să nu existe o alocare distinctă pentru eco-scheme. Oricum 20% din plăţile directe pentru eco-scheme este prea mult. Considerăm că nu trebuie să se introducă un procentaj obligatoriu pentru statele membre ale căror plăţi directe sunt sub 90% din plata medie europeană”, a declarat Adrian Oros

2.Susținem exceptarea fermelor mici de la aplicarea condiționalității și aplicarea facultativă a disciplinei financiare pentru fermele care primesc sub 2000 euro plăți directe.

Oros a precizat că România este de acord cu exceptarea fermelor mici de la obligaţia GAEC 8 (nu este permisă arderea vegetaţiei pajiştilor permanente, n.r.). „Am prefera 10 hectare pentru evitarea sarcinilor administrative mari pentru gestionare şi control. Suntem de acord cu exceptarea de la cerinţa privind suprafaţa minimă din terenul arabil dedicată elementelor neproductive ori culturilor fixatoare de azot în mod deosebit a fermelor mici. România susţine scutirea fermelor mici de la aplicarea condiţionalităţii”

3.Nu suntem de acord cu modalitatea in care a fost stabilită alocarea financiară pentru plățile directe, deoarece s-a stabilit in baza suprafeței anului de referință 2016.

„Nu suntem de acord cu stabilirea unui procent obligatoriu pentru eco-scheme. Susţinem exceptarea fermelor mici de la aplicarea condiţionalităţii şi aplicarea facultativă a disciplinei financiare pentru fermele care primesc sub 2.000 euro plăţi directe. Nu suntem de acord cu modalitatea în care a fost stabilită alocarea financiară pentru plăţile directe, deoarece s-a stabilit în baza suprafeţei anului de referinţă 2016. Susţinem o plată redistributivă de minimum 10% pentru susţinerea şi consolidarea fermelor de familie şi o plafonare voluntară. Susţinem alocarea a minim 15% pentru sprijinul cuplat şi menţinerea ANT în proporţie de 50% pentru toată perioada de programare”.

4.Sustinem o plata redistributivă de minim 10% pentru sustinerea si consolidarea fermelor de familie și o plafonare voluntară.

5.Sustinem alocarea a minim 15% pentru sprijinul cuplat si menținerea ANT în proporție de 50% pentru toată perioada de programare.

”În ceea ce privește sprijinul cuplat, România susține alocarea a cel puțin 15% din plafonul național pentru sprijinul cuplat. România solicită ca, în domeniul de aplicare al  acestei scheme, să fie introdus și sectorul cărnii de porc, care este grav afectat de pesta porcină africană, precum și sectorul cărnii de pasăre. Având în vedere că statele membre care aplică plata directă, nu acordă ajutoare sectorului zootehnic, propunem să se continue ajutorul național tranzitoriu, în proporție de 50%, pentru toată perioada de programare.Solicităm și flexibilitate pentru a stabili o dată de referință mai recentă, cum ar fi 2018. În ceea ce privește eligibilitatea cheltuielilor din FEGA, ne menținem opinia că ar trebui să se asigure continuitatea plăților, eliminându-se orice risc datorat neaprobării la termen a Planului Național Strategic. Solicităm ca și cheltuielile FEGA să fie eligibile începând cu data prezentării Planului Strategic, dar nu înainte de 1 ianuarie 2023”>>, a preciat ministrul agriculturii, Adrian Oros.

sursa: Adrian Oros

Related posts

Leave a Comment