Ce se va întâmpla cu subvențiile agricole, cu ANT-urile și finanțarea dezvoltării rurale

Ce se va întâmpla cu subvențiile agricole, cu ANT-urile și finanțarea dezvoltării rurale; Perioadă de tranziție de doi ani; stiri agricole

Tranziția către noua politică agricolă a UE: acord parțial cu privire la prevederile cheie pentru după 2020

  • Subvențiile agricole ale UE și finanțarea dezvoltării rurale vor continua neîntrerupt
  • Perioada de tranziție va dura doi ani
  • Acces mai ușor la compensațiile de gestionare a riscurilor și la ajutoarele naționale

Negociatorii Parlamentului și ai Consiliului au ajuns marți la un acord parțial cu privire la al doilea set de reguli pentru a asigura o tranziție lină de la politica agricolă actuală a UE la politica viitoare.

Textul convenit provizoriu extinde aplicarea normelor existente privind politica agricolă comună (PAC), care urmează să expire la sfârșitul anului 2020. Acesta asigură continuarea plăților către fermieri și beneficiarii dezvoltării rurale și oferă predictibilitate și stabilitate sectorului.

Perioadă de tranziție de doi ani

Durata perioadei de tranziție, care începe la 1 ianuarie 2021, ar trebui să fie de doi ani, au convenit negociatorii Parlamentului și ai Consiliului. Comisia a propus inițial o perioadă de tranziție de un an, pe care ambii colegislatori au considerat-o insuficientă din cauza întârzierilor repetate cu negocierile bugetare pe termen lung ale UE și a negocierilor strâns legate de reforma PAC.

Acces mai ușor la compensațiile de gestionare a riscurilor și la ajutorul național

Deputații europeni au reușit să convingă Consiliul și Comisia să permită statelor membre să faciliteze accesul fermierilor la compensații pentru scăderi severe ale veniturilor și pentru pierderile cauzate de evenimente climatice nefaste, focare de boli ale animalelor sau plantelor sau infestări cu dăunători. Pragul pentru declanșarea compensațiilor ar putea fi astfel redus de la pierderi de 30% la pierderi de 20%.

Parlamentul a promovat, de asemenea, măsuri care oferă statelor membre mai multă libertate în sprijinirea fermierilor, în special în timpul crizei COVID-19. Acestea includ, de exemplu, reguli relaxante privind ajutoarele de stat pentru a permite autorităților naționale să calculeze impozitul datorat al fermierilor pe baza veniturilor lor multianuale și chiar să excludă temporar de la impozitare banii economisiți de fermieri în anii grei; a mai aprobat, pentru unele state member, extinderea ajutorul național tranzitoriu pana la sfârșitul anului 2022.

Mai mult timp pentru noi proiecte climatice, organice și de bunăstare a animalelor

Mulțumită deputaților, durata noilor proiecte multianuale de dezvoltare rurală axate pe agricultură ecologică, bunăstarea animalelor și măsurile de agro-mediu-climă va fi limitată la cinci ani. Comisia a propus inițial o durată maximă de trei ani și numai pentru proiecte organice, climatice și legate de mediu.

Rezervă de criză mai eficientă în viitor

În timpul negocierilor, deputații europeni și-au repetat apelul de a finanța rezerva de criză agricolă din afara bugetului PAC. Acordul parțial nu include modificări ale funcționării sale actuale. Dar deputații europeni au insistat, în declarația lor politică fără caracter obligatoriu atașată textului legislativ, că propunerile pentru o rezervă de criză mai eficientă, mai bine finanțată și cumulativă ar trebui revizuite odată ce viitorul buget pe termen lung al UE va fi convenit.

Citate

„Păstrarea acestui dosar pe linie și la timp a fost prioritatea mea cheie, deoarece acest lucru este în interesul fermierilor. Oferă fermierilor predictibilitate, stabilitate, continuitate financiară și încredere în planificarea viitorului pentru următorii doi ani. De asemenea, oferă statelor membre UE instrumente suplimentare pentru a-și ajuta fermierii să facă față efectelor crizei COVID-19 ”, a declarat raportorul Elsi Katainen (RE, FI).

„Încheierea acordului astăzi privind prelungirea regulilor PAC încă doi ani este o veste foarte bună și un pas important care oferă fermierilor claritate și certitudine juridică cu privire la viitorul lor apropiat. Dar pentru a finaliza acest acord și pentru a accelera activitatea noastră privind reforma PAC după 2022, avem nevoie de un acord privind viitorul buget pe termen lung al UE. Prin urmare, îndemn statele membre să facă față provocării și să vină în cele din urmă cu o poziție fezabilă. Avem nevoie ca aceștia să acționeze rapid ”, a declarat președintele comitetului pentru agricultură, Norbert Lins (PPE, DE).

Pasii urmatori

Textul aprobat provizoriu de deputați și președinția croată a Consiliului trebuie încă să fie actualizat cu cifre relevante din viitorul buget pe termen lung al UE, care nu a fost încă convenit. Odată încheiat acordul privind Cadrul financiar multianual (CFM) 2021-2027, negociatorii Parlamentului și Consiliului se vor reuni din nou pentru a finaliza regulile tranzitorii ale PAC pentru 2021-2022.

Textul final va trebui apoi aprobat atât de Parlament, cât și de Consiliu, înainte ca acesta să poată intra în vigoare.

Precizari

Proiectul de regulament este a doua dintre cele două propuneri depuse de Comisia Europeană pentru a asigura o tranziție lină către PAC post 2020. Primul set de reguli tranzitorii a fost aprobat de Parlament în decembrie 2019.

Parlamentul a avertizat în rezoluția sa din 10 octombrie că întârzierea viitorului buget pe termen lung al UE ar dăuna cetățenilor și întreprinderilor UE și a îndemnat Comisia să prezinte un plan de urgență pentru a evita perturbarea finanțării UE către beneficiari.

Reforma PAC este strâns legată de activitatea privind bugetul UE pe termen lung pentru 2021-2027. Viitoarele legi ale UE privind politica agricolă vor fi codecise de Parlamentul European și Consiliul UE (miniștri ai agriculturii).

Parlamentul European

Related posts

Leave a Comment