Constanța, port providențial pentru cerealele exportate de Ucraina

Canada poate trimite nave în porturile românești pentru cereale ucrainene. Canada vrea să se implice în deblocarea exporturilor de cereale. Stiri agricole

Constanța, port providențial pentru cerealele exportate de Ucraina

Lady Dimine este pe cale să părăsească portul Constanța, una din puținele căi de ieșire pe cale maritimă a produselor agricole ucrainene destinate exportului, scrie France24.

Cerealierul de 160 de metri lungime este a doua navă care acostează în ultimele 5 zile la cheiul nr. 80 pentru a primi o încărcătură prețioasă de semințe aurii din țara vecină, ale cărei porturi sunt blocate de invadatorii ruși. Destinația sa: Portugalia.

Problema este vitală pentru multe țări dependente de aprovizionarea din Ucraina, care, înainte de război, exporta lunar 4,5 milioane de tone de produse agricole pe cale maritimă – 12% grâu, 15% porumb și 50% ulei de floarea-soarelui, la nivel mondial.

„Plecarea unei a treia nave este programată peste șase zile și sperăm să accelerăm ritmul”, a declarat pentru AFP Viorel Panait, directorul general al Comvex, principalul operator de cereale din Constanța.

„Având în vedere situația nefericită a vecinilor noștri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cât de mult putem”, adaugă el.

Însă cerealele au un drum lung de parcurs până să ajungă în port.  Sunt încărcate în trenuri, camioane și șalupe în micile porturi dunărene Reni și Ismail, la granița cu România.

Pentru a umple o navă de 70.000 de tone, precum cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanța, sunt necesare 49 de trenuri sau tot atâtea barje”, spune dl Panait.

„Războiul din Ucraina este o provocare, dar și o oportunitate”, spune Florin Goidea, directorul portului, adăugând că, în 2021, portul a devenit „centrul european pentru exportul de cereale, înaintea  portului Le Havre” din Franța. Și speră să bată recordul de 67,5 milioane tone, înregistrat anul trecut.

Galați, o altă oportunitate

La 230 km spre nord, un alt port românesc, cel de la Galați, pe Dunăre, ar putea de asemenea să ofere o oportunitate pentru exporturile ucrainene.

Portul este legat de Republica Moldova printr-o linie de cale ferată de câțiva kilometri care păstrează același ecartament ca cel folosit în fosta URSS și în țările satelit ale acesteia, încă în uz în Ucraina.

Renovarea acestei linii, planificată pentru această vară, va permite transportul de mărfuri fără a fi necesară schimbarea osiilor vagoanelor. O manevră complicată, la fel ca soluția găsită in extremis de operatorii portuari ucraineni în cazul barjelor: în prezent, ei ridică vagoanele cu ajutorul macaralelor pentru a descărca cerealele.

Dar pentru ca produsele agricole să rămână accesibile, transportul rapid și ieftin este esențial, spune directorul general al Comvex. „Trebuie să ne asigurăm că ajunge fără întârziere pe masa consumatorului pentru a evita riscul de foamete.

un material France24; Foto: Daniel MIHAILESCU AFP (navă cu cereale umplută cu porumb ucrainean, 3 mai 2022 în portul Constanța)

Related posts

Leave a Comment