Sprijin pentru înfiinţarea centrelor de colectare şi/sau prelucrare a laptelui în zona montană
Prin prezenta hotărâre se stabilesc condițiile de eligibilitate, cheltuielile eligibile, modul de acordare a finanțării, valoarea ajutorului de stat pentru anul 2022, precum și modalitățile de verificare și control ale schemei de ajutor.
Termenul final până la care se aplică schema de ajutor este 31 decembrie 2022. Plățile aferente Programului vor fi efectuate până la data de 29 decembrie 2023. Bugetul alocat schemei de ajutor, pentru anul 2022, este de 62 000 mii lei, echivalentul a 12 530 mii eur.
Beneficiarii eligibili, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să fie producători de lapte din zona montană, precum și producători agricoli din zona montană, conform art. 3, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 296/2018 cu modificările și completările ulterioare;
- să își desfășoare activitatea în zona montană;
- să acceseze o singură dată pe întreaga perioadă de derulare a Programului investițiile precizate la art. 5 alin. (1) și alin. (12);
- să nu fi primit sprijin prin PNDR 2014 -2020, inclusiv pe perioada de tranziție la noua Politică Agricolă Comună, pentru aceleași cheltuieli eligibile legate de investițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) și alin. (12).
Centre de colectare
Beneficiarii Programului primesc maximum:
- 40% din valoarea cheltuielilor eligibile ale investiţiei în vederea realizării de centre de colectare;
- 50% din valoarea cheltuielilor eligibile ale investiţiei în vederea realizării de centre de prelucrare sau centre de colectare și prelucrare.
Valoarea maximă eligibilă permisă pentru centre de colectare a laptelui este de 500.000 lei din care 40% reprezintă ajutor de stat.
Pentru investițiile în centre de colectare a laptelui, tancurile de răcire trebuie să aibă o capacitate de minimum 1500 litri.
Cheltuielile eligibile pentru tipul de investiție prevăzut la alin. (1), lit.a) sunt:
- cheltuieli privind construcția centrelor de colectare a laptelui; cheltuielile cu achiziționarea terenurilor sunt eligibile în limita a maxim 10% din totalul costurilor eligibile aferente construcţiei centrelor de colectare a laptelui;
- cheltuieli generate de achiziţia sau achiziţia prin leasing de utilaje, echipamente şi mijloace de transport, în limita valorii de piaţă a activelor, specializate în funcție de tipul investiției,
- cheltuieli generale legate în mod direct de cheltuielile prevăzute la lit. i) și ii) în limita a maxim 7% din valoarea acestora, cum ar fi cheltuieli cu serviciile, respectiv elaborare studii de fezabilitate, studii geotehnice, studii topografice, studii de mediu, proiecte de construcție, servicii de arhitectură, consultanță și autorizații.
Centre de prelucrare
Investițiile care se încadrează sunt:
- Investiţii în realizarea de centre de prelucrare a laptelui, respectiv pentru prelucrarea şi păstrarea/depozitarea în condiţii optime a produselor rezultate urmare a prelucrării laptelui;
- Investiţii în realizarea de centre de colectare şi prelucrare a laptelui respectiv investiție integrată cuprinzând atât componenta de colectare cât și componenta de prelucrare a laptelui;
Valoarea maximă eligibilă, permisă pentru investiţii în realizarea de centre de prelucrare a laptelui, respectiv pentru prelucrarea şi păstrarea/depozitarea în condiţii optime a produselor rezultate urmare a prelucrării laptelui este de 1.700.000 lei din care 50% reprezintă ajutor de stat şi 50% reprezintă cofinanţarea beneficiarului.
Valoarea maximă eligibilă, permisă pentru investiţii în realizarea de centre de colectare şi prelucrare a laptelui respectiv investiție integrată este de 1.900.000 lei, din care 50% reprezintă ajutor de stat şi 50% reprezintă cofinanţarea beneficiarului.
Cheltuielile eligibile pentru investițiile de mai sus sunt următoarele:
- cheltuieli privind construcția centrelor de prelucrare a laptelui sau cheltuieli generate de construcţia centrelor de colectare şi prelucrare a laptelui; cheltuielile cu achiziționarea terenurilor sunt eligibile în limita a maxim 10% din totalul costurilor eligibile aferente construcţiei centrelor de colectare şi prelucrare/centrelor de prelucrare a laptelui;
- cheltuieli generate de achiziţia sau achiziţia prin leasing de utilaje, echipamente şi mijloace de transport, în limita valorii de piaţă a activelor, specializate în funcție de tipul investiției;
- cheltuieli generale legate în mod direct de cheltuielile prevăzute la pct. (i), (ii) în limita a maxim 7% din valoarea acestora, cum ar fi cheltuieli cu serviciile, respectiv elaborare studii de fezabilitate, studii geotehnice, studii topografice, studii de mediu, proiecte de construcție, servicii de arhitectură, consultanță și autorizații.
Documente necesare
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, solicitanții pot depune cererea de finanțare pentru realizarea investițiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) și b) în format electronic pe platforma on-line pusă la dispoziție de ANZM pe pagina de internet www.azm.gov.ro. Cererea se completează în format electronic după modelul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
Cererea de Finanțare este însoțită de următoarele documente:
- copie a BI/CI al/a reprezentantului legal;
- copie după formularul integral al Registrului agricol;
- adeverință de la medicul veterinar de zonă privind numărul de animale deținute sau document emis de către ANSVSA prin care se certifică înregistrarea exploatației ca fiind exploatație comercială de tip A;
- copia documentelor de proprietate sau folosință a terenului;
- copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, precum şi orice alt document care să ateste forma de înfiinţare şi organizare a solicitantului;
- copie după certificatul constatator extins emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din care să rezulte codul CAEN corespunzător activității pentru care solicită finanțarea și faptul că nu se află în procedură de insolvență/lichidare/dizolvare;
- dovada existenței unui cont la o bancă comercială sau trezorerie, adresă de comunicare a codului IBAN din partea băncii/extras de cont;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 7 de zile la data depunerii Cererii de Finanțare, din care să rezulte dreptul de proprietate sau de folosință asupra imobilului teren, pe care se va amplasa construcția, precum şi faptul că terenul este liber de sarcini; În situația în care, din extrasul de carte funciară nu reiese adresa de implementare menționată în cererea de finanțare, se va prezenta un document emis de autoritatea publică locală din care să rezulte faptul că imobilul-teren înscris în extrasul de carte funciară este situat la adresa menționată în cererea de finanțare;
- împuternicire/procură notarială şi o copie a BI/CI al/a împuternicitului persoană fizică, după caz;
- aviz de recunoaștere emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru grupurile de producători prevăzuți la art. 3 alin. (2) lit. b) din Legea 296/2018 cu modificările și completările ulterioare;
- studiu de fezabilitate pentru investițiile de la art. 5 alin. (1) care prevăd construcții;
- certificat de atestare fiscală, inclusiv pentru punctele de lucru declarate, emis de organul competent din cadrul ANAF şi care nu cuprinde obligaţii fiscale restante precum şi alte creanţe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, valabil la data înregistrării cererii de finanţare;
- certificat care să ateste lipsa datoriilor restante la bugetul local, valabil la data înregistrării cererii de finanţare, emis de către primăria pe raza căreia solicitantul îşi are sediul social și punctele de lucru, numai în cazul în care solicitantul este proprietar asupra imobilelor;
- cazier fiscal din care să rezulte că solicitantul sprijinului financiar nu a săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, vamale şi de disciplină financiară, emis de organul competent din cadrul ANAF.
Gestionarea schemei de ajutor
Gestionarea schemei de ajutor se asigură de către personalul din cadrul ANZM, desemnat prin decizia directorului general, atribuțiile acestuia fiind prevăzute în fişa postului.
Cererile de finanțare însoțite de documentele prevăzute la art. 6, alin. (2) se înregistrează în Registrul Unic privind Programul de investiţii pentru înfiinţarea centrelor de colectare şi/sau prelucrare a laptelui în zona montană. Personalul desemnat din cadrul ANZM evaluează dosarul cererii de finanțare, în termen de 20 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanțare.
Cererile de finanțare care îndeplinesc condițiile de eligibilitate sunt aprobate prin decizie a directorului general al ANZM. Deciziile de aprobare a cererilor de finanțare se comunică solicitanților în termen de 5 zile de la emiterea acestora.
În cazul în care se constată că sunt necesare clarificări în perioada de evaluare, ANZM solicită documente sau informaţii suplimentare, prin transmiterea unei notificări pe adresa de email a solicitantului, indicată în cererea de finanțare. Clarificările solicitate se transmit electronic către ANZM în termen de 3 zile lucrătoare de la data confirmării de primire a mesajului electronic, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii lui. Primirea clarificărilor solicitate în afara termenului, incomplete sau lipsa transmiterii lor, conduce la respingerea cererii de finanțare, iar ANZM transmite solicitantului decizia de respingere a cererii de finanțare, în termen de 5 zile de la emiterea acesteia.
În cazul în care, în urma evaluării dosarului cererii de finanțare, se constată neconcordanțe sau neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate, cererea de finanțare este respinsă, iar ANZM transmite solicitantului decizia de respingere a cererii de finanțare, în termen de 5 zile de la emiterea acesteia.
În urma primirii deciziei de respingere a cererii de finanțare, dacă solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, are dreptul de a contesta decizia. Contestația se transmite către ANZM în termen de 10 zile de la primirea deciziei de respingere.
Soluționarea contestației se face de către Comisia de soluționare a contestațiilor din cadrul ANZM, în termen de de 3 zile lucrătoare de la data primirii contestației. Comunicarea soluționării contestației se face prin orice modalitate prevăzută de lege.
Solicitantul nemulțumit de rezultatul contestației sau de neprimirea vreunui răspuns în termenul specificat la alin. (7) se poate adresa instanței competente, conform legislației în vigoare.
În urma aprobării cererii de finanțare, ANZM încheie un contract de finanțare cu solicitantul până la data de 30 decembrie 2022.