Îndrumar accesare Submăsura 6.1 – Instalarea tinerilor fermieri

Sprijin complementar pentru venit pentru tinerii fermieri. Definirea beneficiarilor eligibili și criteriile specifice de eligibilitate. Stiri agricole

Îndrumar accesare fonduri europene Submăsura 6.1 – Instalarea tinerilor fermieri

Atenționare!!! Solicitantul trebuie să acorde o atenție deosebită în alegerea consultanților şi a furnizorilor de a căror corectitudine şi profesionalism depinde implementarea cu succes a proiectului (ex: evitarea organizării de achiziții formale, înțelegeri prealabile între furnizori, conflicte de interese, subcontractare etc.). Pentru autenticitatea/ conformitatea documentelor atașate la Cererea de finanțare și a documentelor suplimentare solicitate de AFIR și depuse de solicitanți, cât și pentru implementarea corectă a Planului de afaceri, solicitanții rămân singurii răspunzători de neselectarea proiectului și neîncheierea Contractului de finanțare.

S6.1 – Instalarea tinerilor fermieri – 40.000 sau 50.000 €/ proiect, în funcție de dimensiunea economică a exploatației

Pentru a pregăti și depune un proiect pe sM 6.1, solicitantul trebuie să parcurgă o serie de etape:

I. Solicitantul analizează ce șanse are să obțină finanțare prin sM 6.1

Este obligatoriu ca solicitantul să fie tânăr fermier – persoană cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv (până cel mult cu o zi înainte de a împlini 41 de ani) la momentul depunerii cererii de finanțare -, care deține competențele și calificările profesionale adecvate și care se stabilește pentru prima dată într-o exploatație agricolă ca șef al respectivei exploatații.

  1. Etape finalizate înaintea depunerii Cererii de Finanțare:
    1. Înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului ca microîntreprindere/ întreprindere mică, având pentru prima dată obiect de activitate în domeniul agricol, cu maximum 24 de luni înaintea depunerii Cererii de finanțare;
    1. Înscrierea la APIA şi/ sau Registrul Exploatației de la ANSVSA/ DSVSA a exploatației deținute sub entitatea economică prin care solicită sprijin, tot în termen de maximum 24 de luni.
  2. Întocmirea, depunerea şi înregistrarea Cererii de finanțare, însoțită de Planul de afaceri şi de anexele necesare, utilizând modelul-cadru al formularelor publicate pe pagina de internet www.afir.info pentru sM 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”.
  3. Instalarea tânărului fermier este considerată finalizată la momentul implementării corecte a Planului de afaceri (adică la acordarea celei de-a doua tranșe de plată).

Categoriile de solicitanți eligibili sunt:

  • persoană fizică înregistrată şi autorizată în conformitate cu prevederile OUG nr. 44/2008;
  • asociat unic şi administrator al unei societăți cu răspundere limitată – SRL sau asociat majoritar (majoritate absolută 50%+1) și administrator al unui SRL.

II. Analiza și pregătirea documentelor

Pentru parcurgerea acestei etape, solicitantul poate apela la un consultant sau își poate întocmi singur documentația necesară:

  • se verifică ce documente emise de alte instituții sunt necesare realizării proiectului și se depun împreună cu Cererea de finanțare. Totodată se verifică și valabilitatea acestor documente, în conformitate cu legislația în vigoare și/ sau cu precizările din Ghidul solicitantului și din procedura specifică Măsurii 6 și submăsurii 6.1, precum și conformitatea documentelor încărcate online cu documentele originale deținute de solicitant;
  • se corelează datele din Cererea de finanțare, inclusiv documentele anexate și cele suplimentare. Verificarea realității informațiilor din Cererea de finanțare și din documentele justificative la locul/ locurile de implementare ale proiectului se va realiza și de către experții AFIR la vizita pe teren, în vederea asigurării respectării criteriilor de eligibilitate și selecție.

III. Analiza punctajului

Înainte de a depune Cererea de finanțare, solicitantul realizează autoevaluarea (prescoring-ul) acesteia, ceea ce presupune estimarea punctajului în mod cât mai obiectiv. Proiectele al căror punctaj va scădea în urma evaluării AFIR sub pragul de calitate corespunzător lunii respective, vor fi declarate neconforme.

Pentru această submăsură pragul minim este de 30 puncte.

IV. Analiza sprijinului financiar nerambursabil

Pentru obținerea sprijinului financiar nerambursabil, trebuie îndeplinite TOATE condițiile de eligibilitate. În plus, pentru obținerea punctajului de selecție necesar și încadrarea în categoria proiectelor selectate pentru finanțare, este importantă îndeplinirea criteriilor de selecție prevăzute în Ghidul solicitantului pentru sM 6.1. 4. Analiza sprijinului financiar nerambursabil

Sprijinul pentru se va acorda sub formă de sumă forfetară, în două tranșe, astfel:

  • 75% din cuantumul sprijinului la semnarea deciziei de finanțare;
  • 25% din cuantumul sprijinului se va acorda în funcție de implementarea corectă a planului de afaceri.

În cazul în care prin Planul de Afaceri sunt prevăzute operațiuni de condiționare-procesare/ agricultură ecologică, sprijinul public nerambursabil se poate majora cu încă 20.000 de Euro și poate atinge valoarea maximă de 70 000 sau 60.000 de Euro, conform condițiilor prevăzute în Ghidul Solicitantului.

Sprijinul financiar se acordă în vederea dezvoltării și modernizării exploatației agricole și îmbunătățirii performanței generale a exploatației.

V. Întocmirea Planului de afaceri, conform modelului-cadru anexat la Ghidul Solicitantului

În această etapă, se realizează demersurile în vederea implementării Planului de afaceri, cu respectarea următoarelor condiții minime:

Pre-condiții pentru gestionarea eficientă a Planului de afaceri:

  • tânărul fermier trebuie să își stabilească domiciliul în UAT în care este înregistrată exploatația;
  • locul de muncă (dacă este cazul) trebuie să fie în aceeași UAT sau zona limitrofă a UAT în care este înregistrată exploatația;
  • sediul social al beneficiarului trebuie să fie în aceeași UAT în care este înregistrată exploatația.

Îndeplinirea obiectivelor obligatorii și suplimentare:

  • comercializarea producției agricole în procent de min. 20% din valoarea primei tranșe de plată;
  • amenajări de gestionare a gunoiului de grajd (în cazul exploatațiilor zootehnice);
  • îmbunătățirea performanței generale a exploatației (se va demonstra sustenabilitatea și viabilitatea Planului de Afaceri);
  • cel puțin 3 obiective suplimentare în vederea dezvoltării exploatației;
  • obiective suplimentare în vederea dezvoltării componentei de procesare-condiționare/ agricultură ecologică (dacă este cazul, pentru majorarea sprijinului nerambursabil).

Pentru a dovedi implementarea Planului de afaceri trebuie să fie păstrate toate documentele probatorii din care să se poată observa că s-a început implementarea acestuia (în termen de 6 luni de la semnarea contractului de finanțare).

În cazul exploatațiilor zootehnice trebuie să se facă dovada realizării unei platforme de gunoi de grajd sau să se facă dovada folosirii uneia existente în apropiere. În cazul construirii platformei proprii, capacitatea platformei de gunoi de grajd trebuie să fie corelată cu animalele pe care le aveți. Modul de calcul al capacitații și sugestii tehnice privind realizarea platformei de gunoi de grajd le găsiți in ghidul cu privire la sistemele de depozitare a dejecțiilor publicat pe site-ul AFIR: http://portal.afir.info/informatii_generale_pndr_pndr_2014_2020.

Solicitanții trebuie să dețină competențe profesionale în raport cu ramura agricolă vizată prin proiect sau se angajează că vor dobândi astfel de competențe.

Related posts

Leave a Comment