Războiul prețurilor între fermieri și supermarketuri

Războiul prețurilor între fermieri și supermarketuri; să se asigure un preț corect plătit producătorilor „pentru a le permite să trăiască decent”; stiri

Războiul prețurilor între fermierii francezi și supermarketuri

Deși negocierile anuale dintre supermarketurile franceze și furnizorii acestora s-au încheiat oficial pe 1 martie, „războiul prețurilor” care a generat mari tensiunile anul acesta este departe de a fi terminat.

După trei luni de discuții tensionate, discuțiile s-au încheiat oficial. Mai multe contracte nu au fost semnate, iar mediatorii au acum o fereastră de 15 zile pentru a încerca să rezolve conflictele.

Negocierea anuală a prețurilor de cumpărare între supermarketuri și fermierii care le furnizează produse alimentare a fost o problemă controversată încă din 2008 – anul în care aceste negocieri au devenit obligatoriu.

Negocieri „foarte dure”

În timp ce sărăcia rămâne un flagel major în lumea agricolă, Federația Națională a Sindicatelor Fermierilor din Franța (FNSEA) și Uniunea Tinerilor Fermieri au denunțat luna trecută „deflația în cascadă care s-a impus producătorilor din prea multe sectoare”.

Potrivit unei declarații comune publicate de cele două sindicate, criza sănătății ar fi crescut semnificativ prețul anumitor materii prime, crescând „considerabil” costurile pentru fermieri pentru a-și hrăni animalele, pe care supermarketurile nu le-au luat în considerare suficient.

Supermarketurile, la rândul lor, „au negat faptul că prețul cerealelor are un impact uriaș asupra costului hranei pentru animale”, a declarat președintele FNSEA, Christiane Lambert, pentru EURACTIV France într-un interviu.

Lambert a criticat, de asemenea, „presiunea puternică” exercitată de distribuitori în cadrul negocierilor pentru a obține prețuri mai mici, în ciuda cifrei de afaceri imense realizate în ultimul an din cauza închiderii restaurantelor în timpul pandemiei.

Potrivit lui Lambert, negocierile s-au dovedit a fi „foarte dure” pentru multe sectoare afectate de creșterea prețului cerealelor.

Suveranitatea alimentară franceză este amenințată

Nu este pentru prima dată când ambele părți sunt blocate într-o dezbatere despre remunerarea corectă a producătorilor.

„Războiul prețurilor este încă regula”, au spus mai multe sindicate și asociații care reprezintă industria alimentară. Potrivit acestora, „războiul prețurilor” continuă an de an, „sărăcesc” fermierii și companiile alimentare și reprezintă o „amenințare foarte directă pentru suveranitatea alimentară a Franței”.

Ministrul francez al Agriculturii, Julien Denormandie, și-a exprimat îngrijorarea cu o lună înainte de încheierea negocierilor, spunând că este îngrijorat de „atitudinea” supermarketurilor, care „reprezintă un risc pentru sustenabilitatea suveranității noastre alimentare”.

Denormandie a declarat recent revistei săptămânale La France Agricole că „odată cu războiul prețurilor, lanțul agroalimentar se îndreaptă direct către zid”.

Distribuitorii, însă, au spus că vor să apere puterea de cumpărare a consumatorilor. „Există mai mult de o treime dintre francezi cărora le ajung banii până la sfârșitul lunii”, a declarat Jacques Creyssel, delegatul general al Federației de Comerț și Distribuție. „Bineînțeles, trebuie să ținem cont de acest lucru și să ne asigurăm că nu există o creștere masivă a prețului în general”, a adăugat el.

Acorduri multianuale – o posibilă soluție?

Pentru a ieși din impas, „recomand să ieșim din negocierile anuale”, a declarat Serge Papin, un mediator în negocieri, care a fost numit de ministrul agriculturii la sfârșitul anului 2020. Aceste negocieri au fost „întotdeauna bazate pe jocuri de putere”, cu discuții la cel mai înalt nivel, care în cele din urmă ar face ca agricultura – „veriga slabă și variabila de ajustare” în acest proces – să plătească prețul, a declarat Papin pentru EURACTIV.

În contextul discuțiilor „deosebit de tensionate” din acest an, Papin solicită astfel acorduri multianuale și introducerea unui „indicator al costului de producție pentru materiile prime agricole care să servească drept referință”.

Un astfel de indicator ar proteja mai bine fermierii de capriciile negocierilor anuale. În 2018 a intrat în vigoare Legea EGalim pentru a echilibra relațiile comerciale din sectorul agricol și alimentar și sănătos , alimente durabile și accesibile pentru toți. Legea urmărește, de asemenea, să se asigure că un „preț corect” este plătit producătorilor „pentru a le permite să trăiască decent din munca lor”.

„La Carrefour, a avut loc o promoție în acest weekend, 8.90 euro pentru coasta de porc, este scandalos. Este periculos pentru întregul sector să îi faci pe oameni să credă că poți cumpăra o coasta cu mai puțin de 10 EUR”, a adăugat Lambert.

sursa: EURACTIV

Related posts

Leave a Comment