2021: Reforma principalului program de subvenții agricole al UE

Reforma principalului program de subvenții agricole al UE; încheierea negocierilor PAC; Ajutoarele de stat și politica comercială: revizuire; stiri agricole

Anul acesta va fi probabil cel în care mult așteptata reformă a principalului program de subvenții agricole al UE, politica agricolă comună (PAC), va vedea lumina.

Președinția rotativă portugheză a Consiliului UE nu a ascuns dorința sa de a ajunge la un acord cu negociatorii Parlamentului European până în aprilie.

În următoarele șase luni, vom fi dedicați încheierii negocierilor PAC”, a declarat ministrul agriculturii portughez Maria do Céu Antunes pentru EURACTIV într-un interviu in exclusivitate.

În ceea ce privește Parlamentul, negociatorii continuă să insiste asupra faptului că pozițiile privind arhitectura verde a PAC, principalul punct al disputelor, sunt încă foarte îndepărtate.

Dar, având în vedere că actuala perioadă de tranziție a PAC expiră în 2022, iar statele membre se așteaptă să își depună planurile strategice naționale deja în acest an, este extrem de probabil ca un acord final să fie convenit în următoarele luni.

Chiar dacă colegiuitorii nu reușesc să ajungă la un acord sub președinția portugheză, o altă încercare va avea cu siguranță succes sub supravegherea Sloveniei în a doua jumătate a anului 2021.

Un alt lucru pe care trebuie să-l urmăriți este dacă Comisia va reuși să convingă Parlamentul și Consiliul să includă în textele finale ale PAC cât mai mult posibil din noua politică alimentară a UE, strategia F2F.

Ce înseamnă Brexit

Acordul istoric Brexit, semnat în ajunul Crăciunului, ar putea marca începutul unei noi ere pentru relațiile UE-Marea Britanie, dar în niciun caz nu indică sfârșitul preocupărilor cu privire la viitorul sectorului agroalimentar.

În timp ce parafarea înțelegerii a fost binevenită de către părțile interesate din domeniul agroalimentar de pe ambele părți ale Canalului, aceștia s-au sesizat rapid asupra perturbării iminente a lanțului de aprovizionare agroalimentară.

O provocare notabilă care a apărut deja după Brexit este introducerea tarifelor la mărfurile importate în Marea Britanie.

Acest lucru se datorează clauzelor privind regulile de origine din Acordul comercial și de cooperare dintre Marea Britanie și UE, în temeiul cărora toate mărfurile trebuie să poată demonstra că provin din UE sau Marea Britanie pentru a se califica pentru un tratament tarifar zero.

Acest lucru poate avea o importanță deosebită pentru întreprinderile din Irlanda, unde comercianții cu amănuntul caută să se mute rapid peste graniță pentru a evita să fie loviți cu astfel de taxe.

O serie de alte preocupări rămân deschise, cum ar fi faptul că Anglia ar putea căuta să autorizeze culturile modificate genetic după lansarea unei consultări pe această temă, contrara poziției UE în această privință și, de asemenea, faptul că Regatul Unit nu a dat garanții de protecție a indicațiilor geografice (IG) ale UE.

UE și Marea Britanie vor trebui acum să lucreze pentru a rezolva această problemă și orice alte aspecte ulterioare pe care le pune în discuție noul acord Brexit, ceea ce înseamnă că o mare parte din acest an va fi dedicată adaptării la realitățile noii relații ale UE cu Marea Britanie.

Indicațiile geografice (IG)

Comisia a anunțat o revizuire importantă a cadrului legislativ pentru indicațiile geografice (IG) pentru toate sectoarele agricole, cu excepția vinurilor și a băuturilor spirtoase, care își vor menține specificitățile actuale.

IG-urile sunt concepute pentru a proteja numele anumitor produse, pentru a le promova caracteristicile unice, legate de originea lor geografică, precum și de know-how-ul încorporat într-o anumită regiune.

Noua încercare a Comisiei de a consolida, moderniza, raționaliza și aplica mai bine IG-urile pentru produsele agroalimentare face parte dintr-un plan de acțiune mai larg privind proprietatea intelectuală (PI), care ar trebui să sprijine recuperarea și reziliența UE.

Dar se așteaptă ca această revizuire să crească potențialul IG în contribuția la noua politică alimentară a UE, F2F.

IG vor juca, de asemenea, un rol cheie în îmbunătățirea relațiilor agricole cu Africa înainte de a șasea întâlnire cu Uniunea Africană din 2021, întrucât UE va sprijini acțiuni concrete pentru dezvoltarea proprietății intelectuale în ceea ce privește produsele alimentare africane.

Una dintre aceste acțiuni include înregistrarea directă ca IG în ardeiul Penja din Camerun. Ar fi primul IG subsaharian aprobat în UE și primul produs african care nu este originar din Africa de Sud.

Ajutoarele de stat și politica comercială: revizuire

Două analize în curs de desfășurare a politicilor UE mai largi, privind ajutorul de stat și comerțul, vor avea, de asemenea, un impact considerabil asupra revizuirii generale a agriculturii.

Actualul cadru de ajutoare de stat pentru sectorul agricol va fi aplicabil până la sfârșitul anului 2021, iar Comisia va susține probabil o simplificare procedurală suplimentară.

În același timp, va fi important să se asocieze noul cadru al ajutoarelor de stat cu PAC reformată, întrucât cea mai mare parte a ajutoarelor de stat permise în sector se încadrează în organizarea comună a pieței (OCP), de o importanta cheie a politicii agricole comune.

Vor fi necesare mai multe activități de coordonare ca urmare a deciziei de la începutul mandatului Comisiei de a muta competențele de ajutor de stat în agricultură de la DG AGRI la DG COMP.

O regândire a politicii comerciale generale a UE este în curs de desfășurare și va lua în considerare noul angajament față de sistemele alimentare durabile indicate în F2F.

De exemplu, UE va propune noi reguli la sfârșitul acestui an pentru a preveni importul de produse agricole legate de defrișări.

Alte probleme

Până la sfârșitul lunii aprilie 2021, executivul UE va furniza un studiu mult așteptat asupra noilor tehnici genomice, care va clarifica această problemă spinoasă după controversata decizie a Curții Europene de Justiție (CEJ) din 2018.

Un alt studiu preconizat la începutul anului 2021 va lua în considerare impactul pe care o extindere a etichetării obligatorii a originii l-ar putea avea asupra operatorilor din sectorul alimentar și va avea un impact major asupra propunerii Comisiei pentru sistemul de etichetare la nivelul UE.

În cele din urmă, se așteaptă ca Comisia să ofere în cele din urmă planul de acțiune privind agricultura ecologică pentru a ajuta statele membre să stimuleze oferta și cererea de produse ecologice.

sursa: EURACTIV

Related posts

Leave a Comment