Instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant financiar acordat producătorilor agricoli care au inființat culturi în toamna anului 2021 și au fost afectate de seceta pedologică
Direcțiile pentru Agricultură Județene, respectiv a municipiului București reprezintă autoritatea competentă responsabilă cu implementarea schemei.
Schema se aplică pe întreg teritoriul României.
Schema se aplică până la data de 31 decembrie 2022.
Schema nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau ajutoare „de minimis” cu aceleași costuri eligibile identificabile.
Beneficiari
Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au inființat culturi în toamna anului 2021 și au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare cuprinse între 30% și 100% conform proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturi, respectiv:
- producătorii agricoli persoane fizice;
- producătorii agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare;
- producătorii agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare.
Prin prezenta schemă se acordă ajutor de stat beneficiarilor prevăzuți mai sus care au înființat în toamna anului 2021 următoarele culturi și care au fost afectate de seceta pedologică în grade de afectare cuprinse între 30% și 100% conform proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor:
- grâu;
- secară;
- triticale;
- orz;
- orzoaică;
- ovăz;
- rapiță.
Beneficiarii prevăzuţi mai sunt eligibili la solicitarea grantului financiar dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
- solicită ajutorul reprezentând grantul financiar prevăzut de prezenta ordonanță de urgență;
- dețin proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 15 august 2022 inclusiv, pentru culturile agricole înființate în toamna anului 2021 și suprafețele afectate de seceta pedologică cu un procent de calamitare cuprins între 30% și 100%;
- sunt înregistraţi în evidenţele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură cu cererea unică de plată 2022, din care se identifică culturile înființate în toamna anului 2021, respectiv grâu și/sau secară și/sau triticale și/sau orz și/sau orzoaică și/sau ovăz și/sau rapiță, precum și suprafețele de teren declarate aferente acestor culturi;
- nu sunt în dificultate, respectiv în reorganizare, în lichidare sau în faliment, la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat, în baza evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului.
Pentru culturile prevăzute, suprafața afectată în procente cuprinse între 30% și 100% pentru care se acordă ajutorul de stat nu poate fi mai mare decât suprafața aceleiași culturi declarată în cererea unică de plată 2022.
Compensațiile acordate ca ajutor de stat sub forma de grant financiar unitar pe hectar, pentru fiecare cultură afectată, reprezintă maxim 40% din Cheltuielile eligibile, respectiv maxim 40% din cheltuielile tehnologice prevăzute în Tehnologiile cadru la culturi recolta 2021- 2022, realizate de Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii şi Dezvoltare Rurală.
Valoarea despăgubirilor
Grantul financiar unitar este în cuantum maxim de 1.500 lei/ha aferent unui grad de afectare de 100% care este prevăzut în procesul – verbal de constatare și evaluare a pagubelor.
Beneficiarii care îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art.6, depun/transmit la DAJ o cerere de solicitare a grantului financiar care cuprinde și declarația pe proprie răspundere că nu se află în reorganizare, lichidare sau faliment, conform evidenţelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), la data depunerii solicitării pentru ajutor, conform modelului prevăzut în anexa nr.1, însoţită de următoarele documente:
- copie a documentului prevăzut la art.6 lit. b);
- copiile documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum banca comercială, codul IBAN, în care să fie virate sumele.
Cererile și documentele pervăzute la alin. (1) se depun/transmit în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Cererea de solicitare a ajutorului, însoţită de documentele prevăzute la alin. (1), poate fi transmisă la DAJ şi prin fax sau poştă sau în format electronic prin e-mail.
Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar, vor purta sintagma “conform cu originalul”, vor fi datate și însușite prin semnătură de către reprezentantul legal al beneficiarului.
Resursele financiare necesare implementării schemei sunt de 365.638,26 mii lei și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate pe anul 2022 Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale cu această destinaţie, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare”, titlul 59 ” Alte cheltuieli”, articolul 59.09 „Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamități naturale în agricultură”.
În situația în care sumele necesare depășesc plafoanele bugetare aprobate cu această destinație, valoarea ajutorului se reduce proporțional pentru toți beneficiarii schemei de ajutor de stat.