Ce e nou in bugetul agricol european pentru 2021-2027

Ce e nou in bugetul agricol european pentru 2021-2027; convergenta externa va permite treptat plăți directe egale pt toate statele membre; stiri agricole

Bugetul agricol pentru 2021-2027 se va ridica la 344 miliarde de euro, cu aproximativ 20 de miliarde de euro mai mult decât cel alocat de executivul UE în propunerea din iulie 2018, deși semnificativ mai mic decât bugetul PAC 2014-2020, care a totalizat 383 miliarde de euro, chiar și fără contribuția Marii Britanii

Creșterea cheltuielilor agricole înseamnă o creștere a cotei PAC din cadrul financiar multianual total (CFM), de la 28% la 32% final.

Alocarea bugetului convenită pentru plățile directe către fermieri și cheltuielile legate de piață, care formează împreună primul pilon PAC, este acum de 258,6 miliarde EUR.

Sprijinul pentru dezvoltare rurală, considerat cel de-al doilea pilon al PAC, a fost plasat la 78 de miliarde de euro, cu un plus de 7,5 miliarde de euro provenit din planul de stimulare „UE pentru generația viitoare” (NGEU).

Al doilea pilon rămâne cel mai afectat de reduceri, întrucât ajutorul pentru dezvoltare rurală a scăzut cu 12,8%.

Franta a ieșit ca un câștigător clar obținând 1,6 miliarde de euro suplimentari pentru dezvoltare rurala.

Germania urmează cu o alocare suplimentară de 600 de milioane EUR, în timp ce Italia și Spania vor primi 500 de milioane de euro în plus.

UE pentru următoarea generație (NGEU)

7,5 miliarde de euro suplimentari pentru cel de-al doilea pilon din pachetul de stimulare al Comisiei.

Cu toate acestea, suma finală a fost redusă la jumătate din suma de 15 miliarde EUR propusă de Comisie și sacrificată pe altarul grupului de țări frugale, care au solicitat reducerea alocărilor de subvenții din Fondul de recuperare.

Deși considerat parte a celui de-al doilea pilon, ajutorul suplimentar pentru dezvoltare rurală din NGEU are angajamente legale diferite.

Ca parte a răspunsului UE la criza COVID-19, aceste fonduri trebuie să fie dislocate rapid, iar toate angajamentele legale trebuie luate până la 31 decembrie 2023 pentru a se face toate plățile înainte de 31 decembrie 2026.

Mai mult, 70% din subvențiile din cadrul Fondului de recuperare trebuie să fie angajate în primii doi ani.

Mai mult decât numere

Acordul final nu s-a limitat doar la numerele; include și câteva dispoziții substanțiale privind modul în care va fi alocat bugetul agricol.

Este deosebit de relevantă constituirea unui fond de rezervă pentru crize pentru a face față stabilizării sectorului în cazul crizelor care afectează producția agricolă.

Instrumentul a existat deja, dar nu a fost niciodată utilizat, deoarece declanșarea acestuia în conformitate cu regulile anterioare ar fi dus la reducerea corespunzătoare a plăților directe.

Decuplarea acestei plase de siguranță odată cu reducerea plăților directe va face activarea acesteia mai atractivă pentru statele membre și fermieri.

Fondul de criză va cuprinde 450 de milioane de euro pe an, iar sumele neutilizate vor fi reportate în 2021 pentru constituirea rezervei.

Au fost, de asemenea, introduse rate de cofinanțare foarte favorabile de 85% pentru regiunile mai puțin dezvoltate, precum și o rată de cofinanțare de 80% pentru angajamente de mediu, climă și alte angajamente de gestionare.

Convergența externă, care a fost pusă la îndoială de unele state membre, va continua, dar într-un ritm lent.

Prezentat de reforma PAC din 2013, acest concept urmărește să reducă diferențele de sprijin mediu pe hectar după extinderea estică din 2004. Acest proces este conceput pentru a permite treptat plăți directe egale pentru toate statele membre.

Sunt vizate statele membre cu plăți pe hectar sub 90% din media UE, convergenta urmand a se face în șase pași egali începând cu 2022.

Related posts

Leave a Comment