“Laptele” de ovăz sau băutura pentru proști

“Laptele” de ovăz sau băutura pentru proști. 90 până la 95 la sută din așa-numitele băuturi din ovăz constau din apă. Stiri agricole

“Laptele” de ovăz sau băutura pentru proști

Laptele de ovăz sau mai bine zis băuturile din ovăz sunt de trei ori mai scumpe decât laptele de vacă. De ce?

Mulți fermieri și-au pus probabil această întrebare și nu au găsit explicația corectă. Nu avem nimic împotriva ovăzului – dar prețurile ridicate nu pot fi explicate prin ingrediente : 90 până la 95 la sută din așa-numitele băuturi din ovăz constau din apă.

Utilizarea unui maximum de 10% ovăz în băutura de ovăz nu este, de asemenea, deosebit de costisitoare – chiar dacă prețul ovăzului este puțin în urcare.

Vorbim de prețurile din Germania, acum. În medie, un litru de lapte de vacă costă în jur de 65 de cenți cu 1,5% grăsime și 75 de cenți (3,5 grăsime) pentru laptele integral. Produsele de marcă sunt, de asemenea, ceva mai scumpe. Trebuie să plătiți în jur de un euro pentru laptele organic și 1,30 euro pe litru pentru laptele de pășune. Prețul laptelui pe litru plătit fermierilor în acest an a fost de numai 35 de cenți, iar pentru produsele ecologice 49 de cenți.

Pentru comparație: băuturile din ovăz din supermarket costă în medie între puțin 2,0 euro și 2,40 euro pe litru. Liderul de piață Otaly percepe, de asemenea, aproximativ 2,20 euro pe litru pentru produsele sale – cum ar fi ediția Barista. Pentru laptele de ovăz organic sau cu anumite arome trebuie să plătiți 2,50 euro pe litru.
Ingredientele nu justifică prețul

Fapt: conținutul de proteine, calciu și vitamine și alte ingrediente valoroase este semnificativ mai mare în laptele de vacă. În 100 ml de lapte de vacă (lapte integral) există în medie 3,5 g de grăsimi, 3 g de proteine, 5 g de carbohidrați și 120 mg de calciu. Alternativele pe bază de plante nu pot ține pasul. Ovăzul oferă de fapt o mulțime de fibre și alte ingrediente. Cu toate acestea, cele mai multe dintre acestea sunt distruse în timpul procesării. De exemplu, 100 ml de băutură de ovăz de la Qatlys Barista Edition are foarte puține proteine: și anume 1,0 g. Mai conține 3 g grăsimi și 6,6 g carbohidrați – dintre care 4 g sunt zahăr și doar 0,8 g fibre.

În ceea ce privește conținutul de energie, avem: laptele integral are 64 de kilocalorii și laptele cu conținut scăzut de grăsimi are 49 de kilocalorii. Înlocuitorul de lapte din Oatly’s Barista Edition oferă 59 de kilocalorii, alte băuturi de ovăz au aproape 40 de kilocalorii. Deci nu există mari diferențe aici. Cu toate acestea, băuturile cu ovăz nu conțin calciu și cu greu vitamine și trebuie îmbogățit cu el. În plus, îndulcitorii, aditivii de îngroșare, aromele și uleiurile vegetale sunt incluse în băutura din ovăz.

Deci, dacă luați ingredientele ca bază, atunci cu siguranță nu se poate justifica un preț mai mare pentru băuturile de ovăz . Mai ales dacă comparați procesul mai complex și mai scump de producție a laptelui de la fermă până la procesare. În orice caz, costurile de producție ale fermierilor sunt semnificativ mai mari decât prețul actual de plată – acest lucru se aplică atât laptelui convențional, cât și laptelui organic.

Trist este că nu se poate cere prețul corect pentru un produsul fermierului și care să acopere costurile. De regulă, cererea și oferta determină prețul. În acest caz, cererea înseamnă: prețul pe care consumatorul este dispus să îl plătească pentru un anumit produs. În cazul laptelui de ovăz, se poate observa că acest preț este cu mult peste materia primă reală și sigur peste costurile de producție. 

Despre prețurile mai mari ale băuturilor de ovăz, explicația producătorilor este simplă:

„De ce să cerem mai puțin dacă consumatorul acceptă prețurile mai mari? Costurile de fabricație nu determină prețul, ci piața.”

„Băutura de ovăz nu este altceva decât multă apă cu foarte puțină ovăz, care este apoi stoarsă. Apoi, există câțiva aditivi, cum ar fi zahărul, emulgatorii, aromele, vitaminele și mineralele. În general, însă, ingredientele sunt considerabil mai ieftine decât laptele. De ce băutura de ovăz este însă mai scumpă: Aruncați o privire la ambalaj! Acolo există un simbol vegan mare . Băutura de ovăz este certificată ca fiind „vegană”.

Dar există și alte motive pentru prețurile ridicate: „Alternativele vegetale sunt, de asemenea, mai scumpe decât laptele de vacă, deoarece laptele de vacă este impozitat doar cu 7% și “laptele” vegetal cu 19%”, spune Anja Schwengel-Exner, de la centrul de consum bavarez, în Germania Laptele vegetal este considerat un „aliment procesat” și, prin urmare, este impozitat diferit față de laptele de vacă, care este un aliment de bază. În țări precum Franța, Danemarca sau Olanda, rata de impozitare a laptelui de vacă și vegetal este aceeași.

Dar aspectul interesant este că în aceste țări diferențele de preț nu sunt mult mai mici – ceea ce evident vorbește în favoarea teoriei hip-vegane.

Băutura perfectă împotriva schimbărilor climatice – strategie de marketing

Există un alt aspect care este scos în față de producătorii produselor vegane de substituție și permite o politică de preț diferită. Aceștia susțin protecția climei, deoarece produsele lor produc mai puține gaze cu efect de seră. Aici, Oatly, liderul pieței listate în Germania și Europa, a dat deja multe exemple bune . Compania face publicitate chiar și cu un raport special pregătit de Climate Institute din Potsdam pentru Oatly, care compară emisiile ambelor produse.

Concluzie lor: Dacă doriți să faceți ceva pentru a proteja clima, trebuie pur și simplu să beți lapte de ovăz – chiar dacă costă de trei ori mai mult. Băutura de ovăz este singura adevărată „băutură anti-schimbări climatice”.

Mulți consumatori urmează tendința climatică, chiar dacă cota de piață în comparație cu laptele de vacă este încă mică. În 2020, vânzările de băuturi pe bază de plante, alternative de iaurt, deserturi pe bază de plante și creme de gătit pe bază de plante în Germania au fost de 535 de milioane de euro. Cu doi ani mai devreme era de 315 milioane de euro – o creștere de cel puțin 70%. Dar, comparativ cu produsele fabricate din lapte de vacă, aceste cifre sunt mici. Vânzările de produse din lapte de vacă în Germania în 2019 au fost mai mari de 27 de miliarde de euro.

după un material Agrarheute

Related posts

Leave a Comment