Turbulențe severe în exporturile de cereale
Egiptul, cel mai mare importator de grâu din lume, a anulat contractele de furnizare a 240.000 de tone de grâu ucrainean. Aproximativ 80 de nave sunt blocate în prezent în porturile Ucrainei de la Marea Neagră. Se pare că în prezent există o lipsă de personal care să pună din nou navele în funcțiune, iar asigurările sunt mari.
Prețurile grâului au crescut brusc în această săptămână, în ciuda posibilelor exporturi de cereale din Ucraina. În cadrul tranzacțiilor în curs de azi, prețurile grâului au crescut cu 3 EUR, până la 343 EUR pe tonă. Principalul contract de porumb a crescut cu 4,50 EUR până la 357 EUR pe tonă și a fost astfel cotat peste grâu pentru prima dată după mult timp.
Egiptul, cel mai mare importator de grâu din lume, a anulat contracte pentru un total de 240.000 de tone de grâu ucrainean. Acestea au fost rezervate de către cumpărătorul de cereale din Egipt, GASC, pentru livrare în februarie și martie, fără a fi însă livrate nici până azi din cauza invaziei ruse a Ucrainei.
Reuters raportase în mai că 100.000 de tone de grâu ucrainean, cumpărate anterior de Egipt, sunt blocate în Ucraina.
GASC a eliberat acum companiile comerciale care trebuiau să furnizeze cereale de obligațiile lor contractuale, deși nu există nicio clauză de forță majoră în contracte.
Egiptenii caută alți furnizori pentru livrările lipsă – precum Rusia sau Franța, România și Germania.
Egipt: Aproximativ 85% din importuri au venit din Marea Neagră
Rusia și Ucraina au semnat săptămâna trecută un acord pentru reluarea exporturilor de cereale și îngrășăminte din Marea Neagră. Nu este clar dacă contractele GASC fuseseră anulate înainte ca acordul de reluare a transportului să fie convenit.
Egiptul, în mod normal cel mai mare importator de grâu din lume, a fost puternic dependent de aprovizionarea cu grâu din Marea Neagră, care a fost perturbată de blocada porturilor. De atunci, țara a încercat să găsească alți furnizori, care a cumpărat în iulie peste un milion de tone de grâu prin licitații și achiziții directe (inclusiv din România) pentru a-și crește rezervele strategice.
Importurile egiptene de grâu, conform prognozei USDA, au fost de 11,5 milioane de tone în ultimul an de comercializare 2021/22, iar analiştii americani se aşteaptă la importuri de 11 milioane de tone pentru noul sezon 2022/23.
Ponderea comună a Ucrainei și Rusiei în livrările înainte de război a fost de 85%, relatează analiștii de la AKP-Inform.
Navele continuă să fie blocate, dar este și o lipsă de marinari
Cu toate acestea, aproximativ 80 de nave rămân blocate în porturile Ucrainei de la Marea Neagră. Se pare că în prezent există o lipsă de personal care să pună din nou navele în funcțiune. Când conflictul a început, la sfârșitul lunii februarie, aproximativ 2.000 de navigatori din întreaga lume au fost blocați la bordul a 94 de nave în porturile ucrainene, relatează Reuters.
Conform acordului intermediat de ONU, primele transporturi de cereale ucrainene ar putea, teoretic, să părăsească porturile Mării Negre în câteva zile, spun oficialii. Cu toate acestea, se așteaptă ca puțini navigatori să fie dispuși să tranziteze regiunea până când nu vor vedea trecerea în siguranță a primelor nave.
De la începutul războiului, șapte nave comerciale au fost lovite de rachete – dintre care două s-au scufundat. Piața internațională de asigurări a clasificat întreaga regiune drept zonă cu risc ridicat, ceea ce înseamnă creșterea costurilor pentru transporturile de cereale.